Een paradijsje op aarde… - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Christel Meenks - WaarBenJij.nu Een paradijsje op aarde… - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Christel Meenks - WaarBenJij.nu

Een paradijsje op aarde…

Blijf op de hoogte en volg Christel

26 Augustus 2012 | Indonesië, Yogyakarta

De afgelopen 2 weken waren helemaal top! Vorige week was de laatste week van de ramadan. De ochtenden bestonden daarom ook deze week veelal uit minder intensieve fysiotherapie (o.a. het trainen van de fijne motoriek, contractuurpreventie, (zit)balanstraining, het behandelen van spasmes etc.). Gedurende de middagen zijn we weer creatief met de kinderen bezig geweest. We hebben onder andere pennenbakjes gemaakt van Wc-rolletjes. Alle kinderen kregen daarbij een eigen pen om in hun zelfgemaakte pennenbakjes te doen. Vol enthousiasme hebben ze hieraan gewerkt; en het resultaat mocht er zeker zijn!

Het weekend was het een feestweekend in Indonesië. Vrijdag de 17e augustus was het feest van de onafhankelijkheid en zondag de 19e augustus het einde van de ramadan. Ons was verteld dat het een en al feest was in de hele stad, daarom zijn we vrijdagmiddag na het sporten richting Marlioboro gegaan. In de stad reden verschillende jeeps met veteranen rond, allen voorzien van de Indonesische vlag. Het leek wel veteranendag. Bij Fort Vredeburg en Gedung Agung (een van de presidentiële paleizen) werd een onafhankelijkheidsdagceremonie gehouden. Het verwachte grote feest bleef echter uit.. Na een hapje en een drankje zijn we weer richting huis gegaan; wellicht dat de rest van het weekend grootser gevierd wordt?

Zaterdagavond na zonsondergang was er meer van de feestsfeer te proeven in Yogyakarta. Nadat we na een bezoek aan de bioscoop met onze scooter weer richting huis wilden gaan was het een gezellige drukte op straat. Al rustig rijdend genoten we de gezellige stoet mensen met verschillende optredens van groepen kinderen.. erg leuk om te zien. Iedereen was vrolijk; de ramadan was voorbij.

Zondag was het een echte zwembaddag. Na een kwartiertje in de zon moest je weer het water in duiken.. mits je niet levend gegrild wilde worden. Een heerlijk relaxed dagje; de Nederlandse Quest, een verse smoothie en een grote pot zonnebrandolie.. Genieten! Aan het eind van de middag hebben we een terrasje gepakt en zijn daarna uit eten geweest. Een heerlijke relaxte dag..

Maandag- en dinsdagochtend stond er nog fysiotherapie voor een aantal kinderen op het programma. Deze week is het officieel vakantie voor geheel Java/Indonesië, maar aangezien we toch op Sayap Ibu zijn hebben we deze ochtenden aan de meest hulpbehoevende kinderen fysiotherapie gegeven. De fysiotherapieruimte was gezellig gevuld, omdat alle andere kinderen hier gezellig kwamen spelen.. Nadat ik met een aantal kinderen gekegeld had pakte ik een kegel en begon het o-zo-bekende lied van Cherrybelle te zingen, met natuurlijk de kegel als microfoon. Het duurde niet lang of de fysiotherapieruimte was omgetoverd tot een ware studio, waarin we met 7 meiden als een ware rockband (al springend en dansend) gezamenlijk zongen ‘You are beautiful, beautiful, beautiful.. Kamu cantik cantik dari hatimu…’. Jammer dat ik op dat moment de camera niet bij de hand had..

Dinsdagavond werden we ’s avonds om 23.00 opgehaald en begon onze trip naar de Karimunjawa eilanden. Nadat we in Jepara aangekomen waren hoorden we dat de boottrip van 08.00 uur naar Karimunjawa geannuleerd was in verband met de hoge golven, de eerstvolgende boot zou pas de volgende dag gaan. Teleurgesteld werd de planning voor de terugreis al gemaakt, toen plotseling om 14.00 uur een extra boot ingezet werd. De trip kon doorgaan! Na een tocht van 7 uur op de boot kwamen we ’s avonds in Karimun (het grootste eiland van de Karimunjawa eilanden) aan, nadat we een prachtige zonsondergang hadden bekeken op het dek van de boot.

Donderdagochtend werden we om 08.00 uur verwacht in het kleine haventje van Karimun, waarna we op een out vissersbootje vertrokken om het verschillende eilanden/stranden/koralen etc. aan de oostkant van de Karimunjawa eilanden te gaan bekijken. Een heerlijk dagje vol prachtige verlaten eilanden met witte stranden, omringd door schitterend koraal vol gekleurde vissen. Het snorkelen was erg mooi. De lunch bestond uit een barbecue op een van de eilanden. Zo aten we onze versgevangen vis, rijst en groenten (met de nodige sambal), terwijl we uitkeken over het witte strand en de uitgestrekte helblauwe zee.. ’s Avonds hebben we nog gezellig wat gedronken met een aantal Indonesische mensen die we hebben leren kennen tijdens de trip, om daarna moe en voldaan in de Homestay ons bedje in te duiken.

Vrijdagochtend vertrokken we opnieuw om 08.00 uur vanuit de haven van Karimun. Vandaag stond de westkant van de Karimunjawa eilanden op het programma. Tijdens de eerste stop was de mogelijkheid om met haaien te zwemmen, zowel witte als zwarte haaien. Best een beetje griezelig.. maar omdat ik waarschijnlijk niet veel vaker deze mogelijkheid krijg ben ik toch maar met snorkelset het water ingegaan (.. voorzichtig voetje voor voetje..). Na deze eerste stop vervolgden we onze trip (gelukkig heelhuids..) naar een koraal waar we hebben gesnorkeld, een mooi uitgestrekt koraal vol verschillende vissen. De lunch vond plaats op een prachtig eilandje (zoals eigenlijk alle eilanden hier..), het deed me denken aan het nummer van Kinderen voor Kinderen ‘Op een onbewoond eiland..’. Een prachtig wit strand, helblauwe zee, een verlaten vissersbootje dat dobbert op het water, de palmbomen op het eiland.. Top! Na nog een koraal bezocht te hebben om te gaan snorkelen eindigden we onze dag terwijl we de zonsondergang bekeken op weer een ander strandje. De foto’s zeggen waarschijnlijk genoeg.

Zaterdagochtend ging de wekker om 04.00 uur, waarna we om 04.30 vertrokken richting een strandje op Karimun. Hier hebben we de zonsopgang bekeken. Prachtig. Om 08.00 uur vertrok de boot terug richting Jepara, waarna we met de minibus verder gingen richting Yogya om daar ’s avonds weer bij Yayasan Sayap Ibu aan te komen. Toen ik terugkwam meteen maar even een kijkje genomen bij een van de kinderen (omdat we een paar dagen weg waren heb ik de nanny geleerd hoe ze de medicatie moest toedienen, dus even checken hoe dat gegaan was). De kinderen waren door het dolle heen dat we weer terug waren en vlogen me met z’n allen in de armen. Wat een heerlijke thuiskomer! Vooruitkijkend naar morgen heb ik al weer erg veel zin om met deze prachtige kinderen aan de slag te gaan. Tegelijkertijd ook terugkijkend naar onze mooie ervaringen op de Karimunjawa-eilanden; een paradijsje op aarde!

• 26 Augustus 2012 - 20:52

Richard & Yvette + Kids:

Hoi Christel,
    Ik heb je eerdere verslagen nog niet gelezen, maar dit is al geweldig. Wat fijn dat je zo veel tijd hebt om ook toerist te kunnen zijn en genieten van de schoonheden van Indonesië. We kunnen je de Wajangdans aanbevelen om te aanschouwen als je nog in Yogyakarta bent.
    Nog veel plezier en groetjes.

• 28 Augustus 2012 - 09:40

Anjo:

Hey Christel

Jee wat een jaloersmakende verhalen en foto's, wauw. Super om te lezen hoe je het daar hebt.
    Ziet er allemaal indrukwekkend en prachtig uit. Hopelijk gaat je stage ook goed en is het wat je ervan had verwacht.
    Lieve Christel, geniet nog even van deze tijd en maak er wat moois van.

Lieve groeten Anjo

• 28 Augustus 2012 - 10:34

Carin:

Lieverd! Wat ben ik stikjaloers op jouw prachtige ervaringen! (al gun ik het je van harte hoor!)
    Wat ontzettend gaaf om te zien en te lezen ;)

Liefs

• 28 Augustus 2012 - 10:42

Oma Voortman:

Dag Cristel.

Het is niet te geloven zoveel je beleefd buiten je stage om .
    Nee ik ben niet met opa op de eilanden geweest die je bezocht hebt want wij zijn nog naar Sumatra en Soelawesie geweest en dat was al best veel in vier weken.En ook bijzonder mooi om te zien.
    Het is geweldig dat je de kinderen zoveel lievde en blijschap kunt geven want dat is wat een kind nodig heeft .
    Ga zo door en geniet van alles wat er nog op je weg komt.

P.S.Zondag is de fam. weer hier geweest en dat was zoals altijd erg gezellig.

Groeten en liefs .Oma Voortman.

Oma Meenks:

Hallo Christel ,wat een mooie foto's heb je weer geplaatst,je hebt al heel wat gezien van de eilanden.
    je hebt groot gelijk ,misschien kom je daar nooit weer,dus de kinderen waren blij dat jullie terug waren,tot schrijvens of skypen ,kus oma

• 31 Augustus 2012 - 14:24

Lisanne:

Hi you sexy!

How's life?
    Ik krijg je bijna niet te pakken op skype, of ik ben zelf weg, of het is al te laat .. dus maar even een berichtje vanaf hier.
    Gatverdamme wat een enge foto met die haaien, was het niet eng? Niet gebeten of wat dan ook? Haha!
    Nou mijn 3e training bij de voetbal verliep anders dan ik had gehoopt, potverdorie zeg! Aankomende zaterdag onze eerste competitiewedstrijd en wie is er geblesseerd? Lisanne! Hoe het is gekomen? Geen idee. Wat heb ik? Geschuurde spiervezels in mijn bovenbeen. Pf, kon niet eens meer rijden. Mama snel de pyama weer uit en met papa meegereden naar Enter woensdagavond op mij daar op te halen. Maar goed, het gaat stukje bij beetje beter .. kan alleen niet werken, geen leuke dingen doen. Maar het is helaas niet anders.

Ik spreek je hopelijk snel f via skype.

Lots of love,
    your little sister

• 31 Augustus 2012 - 16:16

Ria:

Prachtige foto's, die kleuren....!waarschijnlijk heb jij dat niet eens meer in de gaten, hoe mooi en helder/stralend! Fijn dat je naast je werk, ook zoveel van het land te zien/horen/proeven krijgt! Het bord "please leave nothing but footprints" gaan we bij de Koerbelt ook plaatsen! Liefs vanuit het inmiddels weer kikkerlandje!

• 06 September 2012 - 11:18

Oma Voortman:

Wat een verademing nu je gewoon je werk kunt doen.Je verslag van 1sept.was mooi weergegeven.
    Dit is waar je voor kwam,maar het is natuurlijk gewldig wat je daarnaast nog meer meemaakt ente zien krijgt.Mischien kun je later met Jasper de reis nog eens overdoen en hem alle mooie plekjes laten zien.
    Hier is alles nog bij het oude behalve dat we dit weekend een Vooptman reunie hebben met allen d.w.z.mijnfam. en tante marie metk inderen en kleinkinderen met aanhang en tante Minie en oom Gerrit met kinderen en kleinkinderen dat word dus weer een dolle boel.De weersvooruitzichten zijn goed dus wat wil je nog meer, tot een volgende keer.

liefs oma