Borobudur en meer... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Christel Meenks - WaarBenJij.nu Borobudur en meer... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Christel Meenks - WaarBenJij.nu

Borobudur en meer...

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

23 September 2012 | Indonesië, Yogyakarta

De afgelopen week was, net zoals alle voorafgaande weken, meer dan prima. Relatief actieve fysiotherapie, ’s middags activiteiten met de kinderen ondernemen, vrijdags actief dansen tijdens de aerobics en daarnaast in de vrije tijd volop excursies. Het kan niet beter!

Afgelopen donderdag gingen we aan het eind van de morgen met Anas en Intan (onze stagebegeleiders) naar de Borobudur, de Ketep Pas en Butik Bintang. Met een gehuurde auto vertrokken we, luidkeels meezingend met de muziek van de cd-speler, eerst naar de Borobudur. Onder begeleiding van een gids hebben we deze grote tempel bezocht, terwijl de gids ons veel uitleg gaf over de tempel, het Boeddhistische geloof en de verschillende beelden/tekeningen op de tempel. Nadat we de verschillende 10 lagen van de tempel gepasseerd waren bereikten we ‘het Nirwana’; de bovenste laag van de tempel. Tijd om daar van het uitzicht en de tempel te genieten was er nauwelijks, omdat we als buitenlanders bestormd werden door grote groepen Indonesische scholieren. Met behulp van een formulier, waarboven stond ‘Tourists hunting’, komen deze scholieren naar de Borobudur om hun Engelse spraak te oefenen. Voor ons was het bovenal een grappige ervaring…

Na de Borobudur reden we door naar de Ketep Pass. Door de vele bewolking viel het uitzicht hier helaas tegen, zodat we al snel weer verder gingen. We hebben wat gegeten in een ‘Jamur restaurant’; een restaurant waar ze uitsluitend verse paddenstoelen/champignons van eigen boerderij serveren. Volop verschillende soorten, op ontzettend veel verschillende manieren bereidt. Jammie, jammie, om je vingers bij af te likken! Heb zelden zo lekker gegeten!

a het Jamur-restaurant vervolgden we onze trip naar Butik Bintang; een uitzichtpunt met een prachtig uitzicht over Yogya. Terwijl de zon onderging genoten we daar van een warm drankje en kletsten we gezellig na over de geslaagde gezellige dag.

Drie weken geleden is onze introductie van de Kabouter Plopdans in Indonesië blijkbaar in goede aarde gevallen, want ja.. vrijdag stonden de kinderen (en ook de docenten) erop dat we de dans nog een keer (werd uiteindelijk twee keer) zouden doen. Actief dansten we samen met de kinderen en de docenten op het bekende Nederlandse kinderliedje. Een feest!

Zaterdagochtend vertrokken we op tijd naar Solo om op de universiteit, aan masterstudenten fysiotherapie, een presentatie te geven over lage rugpijn. Tijdens ons verblijf in Indonesië kwamen we erachter dat de visie op lage rugpijn (en met name de behandeling ervan) in Indonesië ontzettend verschilt ten opzichte van Nederland. Dat geeft natuurlijk leuke aanknopingspunten voor een discussie! Bepakt en bezakt met een berg aan wetenschappelijke literaire onderbouwing gingen we dan ook met goede moed op weg naar de universiteit. Na de presentatie ontstond er, zoals verwacht, een leuke discussie over onder andere de behandeling van acute lage rugpijn. Een leuke, leerzame ochtend. ’s Middags gingen we met een tevreden gevoel weer terug naar Yogyakarta.

Zondag zijn we naar de Gembira Lokal Zoo in Yogyakarta geweest. Een ruim opgezette dierentuin met ontzettend veel verschillende dieren, veel meer soorten dieren dan in de dierentuinen in Nederland. Een leuk en relaxed dagje..

• 28 September 2012 - 14:20

Oma Voortman.:

• 28 September 2012 - 14:36

Oma Voortman:

Hoi Cristel.

JE VERSLAG WEER GELEZEN EN IK KAN ME VOOPSTELLEN WELK EEN ONVERGETELIJKE INDRUKKEN JE MEENEEMT NAAR HUIS.
    HET DUURT NU NOG MAAR EVEN EN JE BENT ER WEER.WE KIJKEN UIT NAAR JE VERHALEN .
    A.S.ZONDAG KOMT DE FAM. WEER BIJ MIJ ENIK HOOP DAT DE VOLGENDE KEER JE ER WEER BIJ BENT.

GROETEN. LIEFS OMA.....AJUU.